Boek: Slimmer dan iedereen, Susanne Honders

Slimmer dan iedereenSlimmer dan iedereen by Susanne Honders

Recensie: Suzanne Buis

Hoogbegaafde puber ontvlucht stom gedoe op school

In ‘Slimmer dan iedereen’ zet Susanne Honders een geloofwaardige puber neer: boos, geïrriteerd en eenzaam. Femke heeft zich nooit geaccepteerd gevoeld tussen alle meiden die wel begrijpen waarom jongens en mode en make-up nou zo interessant zijn. Alle pogingen om er een beetje bij te horen, zijn mislukt. Liever verstopt Femke zich in een hoekje en wacht tot er een ander leven zal beginnen.

Gelukkig is ze ook nog eigenwijs genoeg om soms wél haar mond open te doen: om haar geschiedenisleraar te verbeteren, bijvoorbeeld. Ze weet zeker dat niet Aletta Jacobs, maar Anna Maria van Schurman de eerste vrouwelijke student was aan een Nederlandse universiteit.
Femke gaat op onderzoek uit, waarbij ze Anna Maria ontmoet in Utrecht in 1636. Ondanks de enorme verschillen, vinden de jonge vrouwen elkaar in dezelfde manier van denken. Femke speelt uiteindelijk een belangrijke rol in de geschiedenis. Ook haar heden wordt er door beïnvloed.

Susanne Honders schrijft historische jeugdromans, waaronder dit prettig leesbare, boeiende verhaal. Mijn dochter van 10 heeft het na mij gelezen, zelfstandig, en dat ging prima, al wordt het boek aangeraden voor 12+, waarschijnlijk vooral vanwege de puberperikelen. Het gaf mijn dochter inzicht in veranderende ideeën over de rol van vrouwen in de wetenschap.

Ook de hoofdpersoon sprak ons aan, met haar tienerproblemen en onzekerheid. Als lezer gun je haar een ‘break’. Femke herontdekt geschiedenisverhalen vanuit een ander perspectief – altijd fijn.
Het boek is niet per se bedoeld voor hoogbegaafde lezers, denk ik, omdat ook andere (pre)pubers zichzelf of een klasgenoot kunnen herkennen in Femke. Voor grage lezers is het boek te snel uit (dit is een compliment). Wat betreft mijn dochter: “Een beetje eng met dat einde en ik snap niet helemaal hoe dat nou zat met die mummie, dus ik hoop dat er nog een deel komt.”

View all my reviews

Geplaatst

in